En reise gjennom Laos 2013

Dag 5. Rismarkene

Turen går langs store rismarker som ligger mellom fjellene. Her fikk vi ett innblikk i hvordan bøndene driver sine rismarker. Vi fikk også se hvert trinn fra risen blir plantet til det ferdige produktet. Her fikk vi forståelse av hvordan produksjonen av dette produktet blir høstet uten moderne maskiner.

Rismarkene strekker seg så langt øyet kan se
Arbeidere på rismarkene.
Pløying.
Såing.
Tresking.

Kuang Si Fossen

Fossen ligger ca 30 kilometer  sør for Luang Prabang, dette fossefallet er et fantastisk skue. Fossen begynner i en bratt skråning i en høyde av 60 meter der en kaskade av vann blir slynget ut. Lenger nede i dalen samler vannet seg i flere små bassenger. De fleste av bassengene kan også benyttes til bading.

Dag 6. Reisen til Muang Ngoi

Vår Guid Pho møter oss på hotellet tidlig på morgenkvisten. Reisen i dag går til Nong Kiew dette er en kjøretur på ca 6 timer. Vi stoppet for å spise lunch i landsbyen Pak Mong, her fikk vi også hilse å prate med noen av lokalbefolknigen. Her er tiden skrudd tilbake 50 - 100 år. Vi besøkte små butikker som selger kun det som trengs til livets opphold. Bønder som arbeider på sine små gårdsbruk,  slik de ble drevet for flere generasjoner tilbake. Ute på åkrene kan man se oksen som drar plogen og mennesker som høster risen med sigd. Vi ankommer landsbyen Nong Khiaw på ettermiddagen. Herfra er det 2 timer med båt opp elven Nam Ou til landsbyen Muang Ngoi.

Landsbyen Pak Mong
Fra Nong Khiaw broen til grensen mot Vietnam er det sa 50 km.
Ute på åkrene kan man se kvinner og menn som høster sine avlinger med sigd/ljå.
En eldre mann fletter kurver for salg for å kjene til livets oppold.

Båtreisen på elven Nam Ou til landsbyen Muang Ngoi.

Fra landsbyen Nong Kiew startet vår tur til Nvang Ngoi
Etter mye regnvær kan elven på enkelte steder være ganske stri.

Dag 7 og 8.

Landsbyen Muang Ngoi og de berømte grottene som ble skjulested for landsbyens folk under Vietnamkrigen.

Litt info om bombingen av Laos under Vietnamkrigen.

Under Vietnamkrigen i en periode på 9 år, fra 1964 til 1973 ble landet bombet av amerikanske bombefly. Grunnen var at Nord Vietnam brukte Laos til sine forsyningstropper som rykket sørover mot Saigon, og at amerikanerne var redde for kommunistisk dominans i Laos. Den tredje årsaken var at da flyene var på vei hjem til flybasene i Thailand  så kvittet de seg med alle bombene før de skulle lande. Det ble sluppet to millioner tonn bomber på den nøytrale og forsvarsløse befolkningen, dette er mer enn hva som totalt ble sluppet over Europa under 2. verdenskrig. Mye av dette var klasebomber (Hundretalls av mindre bomber som ligger inne i en beholder). Av dette ble 30 prosent liggende igjen som blindgjengere, og fortsatt dreper og lemlester folk hver eneste dag. Siden 1974 er flere titalls tusen mennesker drept i ulykker med udetonerte sprenglegemer. Aldri har et land noensinne blitt bombet så intensivt som Laos. For hver innbygger slapp USA 1 tonn med bomber. Bombene er også til hinder for utviklingen i landet. Folk er redde for å drive jordbruk da det er stor fare for å tråkke på en udetonert bombe.  Det er ikke uvanlig å se rester av detonerte bomber og annet krigsmateriell langs veien og ute i terrenget. Vi fra vesten er vant til at denne krigen ble kalt Vietnamkrigen. Spør man folk fra Vietnam eller Laos, så svarer de Amerikakrigen  eller frigjøringskrigen. Blant folk ellers i Østen går den under navnet Indokinakrigen.

B 52 Bombefly som ble brukt i bombingen. Laos ble truffet i gjennomsnitt av en bombelast (ca 300 bomber) hver åttende minutt, 24 timer i døgnet, mellom 1964 og 1974
Omfanget av forurensning av udetonerte bomber er svimlende. Laos ble truffet i gjennomsnitt av en B-52 bombelast (ca 300 bomber) hver åttende minutt, 24 timer i døgn
På skolene henger det opplysningsskilt på veggen, som forklarte hvordan barna skulle forholde seg i områder med sprengstoff.
Den dag i dag ligger det fortsatt strødd millioner av bomber utover hele Laos

En vandring i nåtid og fortid.

I Laos finnes det et stort utvalg av interessante steder å besøke, alt fra vakre templer og villaer i kolonistil, til fortidsminner, grotter, gigantske elver og fosser, en skal heller ikke glemme fjellandsbyene der folk driver jordbruk flere hundre meter oppe i de bratte fjellsidene. Det eneste som kan være et problem er å komme seg rundt til de forskjellige stedene. Transportmidlene kan være av meget dårlig stand og dårlige smale veier, og kjøre bil her er en utfordring. Vi er kommet til dag 7 på vår reise og elvebåten vår sklir sakte mot stranden i landsbyen Muang Ngoi. Her blir du overveldet av en stillhet, her er ingen lyd av trafikk for det finnes ikke biler eller andre motorkjøretøy, ingen fabrikker, bare små hus langs en gate av rød sand. Her hersker det en ro og stillhet som er vanskelig å beskrive, ja når man ser bort fra landsbyens haner som vekker deg kl 4 på morgenkvisten. Folket i Laos er ansett som noen av de mest vennlige mennesker i verden, her ute på landsbygda og i de små landsbyene er lokalbefolkningen enda vennligere og imøtekommende enn folket som bor i de større byene. På denne dagen har vi med oss en lokal guide. En sti går fra landsbyen på ca 7 km til Tham Kang Grottene som strekker seg dypt inn i fjellet. Det var her vår Guide  levde sammen med sin familie i 5 år mens bombene haglet utenfor. På natten var det den eneste tiden på døgnet de våget seg ut av grotten for å skaffe mat. Det var også her den mest massive bombingen foregikk. På denne turen fikk vi også se en vakker uberørt natur, spesielt fjellandskapet rundt Muang Ngoi Vi krysset små elver besøkte også en liten landsby denne dagen som heter Ban Houay Boor, snakket med folket som bodde der og fikk en innblikk i deres værdag.

Den eneste gaten i landsbyen. Hit kom elektrisiteten for bare bare noen få år siden
På veien opp til grottene måtte vi forsere små elver, steinrøyser og krattskog
Inngangen til grottene er godt skjult av lauv og krattskog

Tham Kang grottene

Akkurat her på denne delen av grotten, bodde vår guide og hans familie i 5 år da Laos ble bombet av Amerikanske bombefly.

Landsbyen Ban Na

Landsbyens skole
Skolebarn fra Landsbyen

Reisen tilbake til Luang Prabang.

Guiden Pho fører oss inn i de enorme hulene som huset tusenvis av mennesker under Vietnamkrigen.

I Laos er det et omfattende nettverk av grotter og huler i kalksteinfjellet som fungerte som tilfluktsted for den kommunistiske hæren, som sloss  mot de rojalistiske styrker, og ble bombet av den amerikanske hæren. Opptil 23.000 mennesker bodde i disse hulene, som inneholdt et sykehus, militære kaserner, bakerier, butikker og til og med et teater. På vår tur tilbake til Luang Prabang besøkte vi noen av disse gigantiske hulesystemene. Vi var også på besøk i landsbyen Ban Nayang som ligger i nærheten, før vi sent på kvelden ankom Luang Prabang. Her overnattett vi før vi neste morgen satte oss på flyet til Chiang Mai, Thailand.

Inngangen til grottene ligger 20 m oppe i kalksteinsfjellet

Landsbyen Ban Nayang

Etter 9 dager med reise i Laos, tar vi farvel og setter kursen mot Thailand og Chiang Mai

| Svar

Nyeste kommentarer

15.01 | 17:26

Hei John Egil
Takk for kommentaren på min hjemmeside. Hils din familie så mye fra oss.

14.01 | 23:17

Hei Harry..etter å ha sett gjennom sidene med masse flotte bilder og god opplysning om områder rundt om i verden kjenne eg reiselysten kommer sigende😄

18.11 | 12:46

jeg er halvt filippinsk Morsomt å lese dette

19.11 | 00:58

Hei Harry! Vi liker siden din. Mange flotte bilder. Vi får reisefeber av å se på :) Håper dere har det fint. Hilsen Nicolai og Berit