Malaysia 2004

Velkommen til hjemmesiden vår

Malaysia 2004 Kuala Lumpur, Regnskogen Taman Negara og Perhentian Island

Min kone Sølvi og jeg dro på vår første Regnskogtur til Malaysia. Dette er et flott land å reise i, spennende kultur, kjempefin natur og hyggelige folk. Turen startet i Kuala Lumpur. Derfra reiste vi med buss fra Taman Permata til Kuala Temberling. Et lite opphold der for utfylling av en del dokumenter. Siste etappe var en 4 timer med elvebåt i flott natur. Ved ankomst Taman Negara ble vi tildelt hytte. Vi var slitne etter en lang reise og mange nye inntrykk, så vi sovnet tidlig den kvelden. Neste morgen ble vi henta av Guiden vår. Vi vandret i Regnskogen, der vi fikk se og lære om livet til de forskjellige dyr, fugler, innsekter og plantearter. Om ettermiddagen gikk vi Canopy Walkway (Hanging Bridge). Her gjelder det å ikke ha høydeskrekk, for brua henger mellom tretoppene 40 meter over bakken. Spennende og ganske gyngende. Etter dette besøkte vi Orang Asli folket (Aborginere). De er urfolk som holder til på Malakkahalvøya i Sørøstasia, de er etterkommerne etter at mennesker kom til Oceania for over 50000 år siden. Vi fikk se hvordan det hardt arbeidende folket lever. De livnærer seg av det som finnes i naturen. Det er ikke bestandig så enkelt å skaffe mat til familiene. De tror og tilber lyset og trærne. Når noen dør henger de liket (ene) høyt oppe i trærne, da er sjela nærmere Nirvana (himmelen det gode). De viste oss hvordan de gjorde opp ild, ved å gni, rulle en trepinne mot en stokk. Vi fikk prøve å "skyte" med blåserør og giftpiler. Det er ca 70000 av Asli folket som bor der, fordelt på 19 ulike stammer. Hver stamme har sitt eget språk og kultur.

Navnet Orang Asli er en fellesbetegnelse på stammefolket. I dag blir disse folkene tvangsflyttet, for myndighetene er i ferd med å gi bort deres jord til store tømmerf irmaer. De tre andre folkegruppene i Malaysia er Malayer, Kinesere og Indere. Etter 5 dager i Taman Negaras opplevelsesrike Regnskog reiste vi med langbåt ned elva og

tilbake til Kuala Lumpur, overnatting på hotell en natt, sjekket ut og reiste med fly til Kuala Terenganu. d er fra 2 timers drosjetur til Kuala Beset, videre 1 time med Jettybåt til den "ubebodde" vakre øya Pulau Perhentian Besar. Her finner vi de flotteste strendene og det krystallklare vannet du kan tenke deg. Vi ble målløse over denne prakt og stillhet. Her finnes ingen støyende turister, butikker, veier, biler. Om kvelden spaserte vi langs strendene i skjæret av stearinlys og oljelamper besøkte de bitte små spisestedene mens vi så på stjernehimmelen og hørte suset fra havet som slo mot stranda. Vi hadde 7 herlige dager her, med soling, bading og snorkling i korallrevene. Dette var rene terapien. Men alt har sin ende, så dagen kom da vi måtte ta farvel med dette paradiset - kanskje et av de flotteste stedene på jord?

| Svar

Nyeste kommentarer

15.01 | 17:26

Hei John Egil
Takk for kommentaren på min hjemmeside. Hils din familie så mye fra oss.

14.01 | 23:17

Hei Harry..etter å ha sett gjennom sidene med masse flotte bilder og god opplysning om områder rundt om i verden kjenne eg reiselysten kommer sigende😄

18.11 | 12:46

jeg er halvt filippinsk Morsomt å lese dette

19.11 | 00:58

Hei Harry! Vi liker siden din. Mange flotte bilder. Vi får reisefeber av å se på :) Håper dere har det fint. Hilsen Nicolai og Berit